Lammoth

„Machine“

Vlastní vydání

49:54

Progressive metal

Česká republika

Pražská kapela Lammoth vydala svou první plnohodnotnou desku „Machine“. Název sice podbízí industriální laskominu, hodně ale zavádí – tento oběd se totiž skládá z power metalu jako hlavního chodu, oblohy z progrese, polévky ze symfonického jatýrka a decentního gothic dresinku na instrumentálním salátu.

Obvyklá sestava kapely s dívčím vokálem, tedy rytmika, dvě kytary, klávesy a zpěv, sice může odradit milovníky pohřebního chrapláku, zde je ale jednostrannost výhodou – Hanka je velmi talentovaná pěvkyně a dává si záležet, aby mu dala vyniknout. Barvu hlasu žel trochu utrpěla onemocněním během nahrávání, i tak je ale zřejmé, kdo se sápe na pozici české metalové jedničky. Nezůstávejme ale jen u vokálu, kapela Lammoth je jedním z řídkých případů, kdy se brilantní technika nezvrhla v zaumnou nudu, ale spojila se s dravostí a lehkostí. Deska je kompozičně kompaktní a sebevědomá a sice postrádá loženou hitovku, ale skladby „Hope“ nebo „Storyteller‘s Inn“ jsou koncertní tutovky, naopak bonbónkem pro domácí poslech je předposlední „Westward Nevermore“, která je prošpikovaná drobnými vyhrávkami, a závěrečná orchestrální „The Nameless City Pt.2“, kde kapela jasně ukazuje, že její možnosti metalem nekončí.

Nikoho ale myslím nepřekvapím konstatováním, že tahle deska by si zasloužila produkci v řádech alespoň tisíců Eur. Je to velmi dobrý materiál, kterému chybí jeden zásadní krok ke slávě – profesionální nahrávací studio. Stále ještě bohužel platí, že sebenadšenější český zvukař s absolutním sluchem hlavou výkonnostní bariéru mezi českou a západní produkcí neprorazí, a v mém hodnocení to stojí Lammoth ten jeden a půl bodu, který je dělí od vrcholu.

8,5/10

Headbanger